Prečo sa najväčší nákupný deň roka volá Čierny piatok? Za týmto názvom sa skrýva prekvapivá história, ktorá nemá nič spoločné s výhodnými nákupmi. Spoločne sa vyberieme na cestu časom a odhalíme, ako sa z finančnej katastrofy stal celosvetový fenomén nákupného šialenstva. Predstavte si Wall Street v 19. storočí, kde sa dvaja bezohľadní obchodníci pokúsili o manipuláciu s trhom a spôsobili finančnú katastrofu. Práve tento deň, ktorý bol poznačený stratami a zúfalstvom, sa stal základom pre názov, ktorý dnes spájame s obrovskými zľavami a preplnenými obchodmi. Ako sa to stalo? Poďme na to!
1. Od finančnej krízy k nákupnému šialenstvu.
V roku 1869 sa dvaja finanční magnáti, Jay Gould a Jim Fisk, rozhodli, že zbohatnú na manipulácii s cenou zlata. Ich plán sa však zvrtol a spôsobil obrovský krach na Wall Street. Tento "čierny piatok" bol pre mnohých investorov finančnou katastrofou. Zaujímavé je, že slovo "čierny" v účtovníctve tradične označuje zisk, zatiaľ čo straty sa zapisovali červenou farbou. V tomto prípade však termín "čierny piatok" symbolizoval presný opak – straty a krach.
Prvýkrát sa objavil už v roku 1869.
2. Návrat do života.
Zatiaľ čo finančná katastrofa z roku 1869 bola spojená s negatívnymi emóciami, postupom času sa význam termínu "čierny piatok" začal meniť. V 60. rokoch 20. storočia si tento názov osvojili policajti vo Philadelphii, ktorí sa museli zaoberať obrovskými dopravnými zápchami a chaosom, ktorý nastal po Dni vďakyvzdania. Pre nich bol tento deň skutočným peklom.
"Predstavte si Philadelphiu v 60. rokoch. Deň po Dni vďakyvzdania sa zmenil na bojisko. Obchody boli preplnené ako mravenisko, ulice upchané autami a davy ľudí sa tlačili ako stádo dobytka. Policajti mali plné ruky práce s udržiavaním poriadku. Bolo to ako v nejakom chaotickom filme, kde sa všetko rúca a nikto nevie, čo sa deje. Práve v tomto zmätení sa zrodil termín Black Friday. Pre policajtov to bol deň, ktorý by najradšej vymazali zo svojej pamäte."
Ako sa názov rozšíril ďalej?
Prvá reklama, ktorá použila termín "Black Friday", bola ako iskra, ktorá zapálila oheň v suchej tráve. Objavila sa v časopise The American Philatelist v roku 1966 a odvtedy sa už nič nebolo rovnaké. Bolo to, akoby niekto otvoril Pandorinu skrinku a vypustil na svet nákupné šialenstvo. Táto malá, nenápadná reklama, ako semienko zasadené do úrodnej pôdy, začala klíčiť a rásť. Obchodníci si rýchlo uvedomili potenciál tohto nového pojmu a začali ho využívať vo svojich marketingových kampaniach. Bolo to ako objavovať nový kontinent plný zlatých pokladov. Každý chcel byť prvý, kto využije tento názov a priláka zákazníkov do svojich obchodov. A tak sa "Black Friday" postupne rozšíril po celej krajine, zatiaľ čo samotný pojem "čierny piatok" si zachoval svoj pôvodný význam – deň, kedy sa obchodné knihy konečne "začernili" ziskom.
Predaj na Deň vďakyvzdania v USA.
Predaj na Deň vďakyvzdania v USA bol katalyzátorom pre vznik Black Friday. Aj keď samotný názov "Black Friday" vznikol neskôr, tradícia nákupu po Dni vďakyvzdania má dlhú históriu. Už v roku 1924 obchodný dom Macy's rozpoznal potenciál tohto obdobia a začal organizovať veľké výpredaje. Tento trend sa postupne rozšíril a stal sa neodmysliteľnou súčasťou amerického spotrebiteľského správania. Dokonca aj prezident Franklin D. Roosevelt sa pokúsil ovplyvniť načasovanie tohto sviatku, keď v roku 1939 posunul Deň vďakyvzdania o týždeň dopredu, čo len podčiarkuje jeho význam pre ekonomiku.
Ako sa Black Friday stal populárnym vo Veľkej Británii?
Black Friday sa vo Veľkej Británii stal populárnym vďaka veľkým americkým spoločnostiam ako Amazon a Asda. Tieto firmy priniesli do krajiny nový koncept nákupného šialenstva, ktorý však nebol bez kontroverzií. Zatiaľ čo mnohí zákazníci uvítali možnosť nakúpiť tovar za výhodné ceny, iné incidenty, ako napríklad násilné boje o tovar, vyvolali otázky ohľadom etických aspektov tohto fenoménu.
Nie všetci sa ku Black Friday hlásia.
Nie všetci zdieľajú nadšenie z Black Friday. Zatiaľ čo niektoré spoločnosti, ako Amazon a Asda, tento koncept nadšene prijali, iné zaujali opatrnejší postoj. Napríklad britský obchodný reťazec Marks and Spencer sa rozhodol tento nákupný sviatok ignorovať. Ešte ďalej zašli stovky francúzskych značiek, ktoré v roku 2019 iniciovali kampaň "Urobme piatok opäť zeleným". Tvrdili, že nadmerná spotreba počas Black Friday má negatívny vplyv na životné prostredie a rozhodli sa tento deň bojkotovať.
Black Friday... sviatok konzumu, ktorý nás láka ako siréna moreplavcov, najmä v predvianočnom období. Predstava množstva darčekov pod stromčekom a šťastných tvárí našich blízkych nás často motivuje k impulzívnym nákupom. Ale pozor! Za týmto lákadlom sa často skrýva pasca preplnených nákupných centier, preplnených košíkov a prázdnych peňaženiek. Možno by sme si mali uvedomiť, že najväčšiu radosť našim blízkym urobíme nie množstvom darčekov, ale naším časom a pozornosťou.